Jak vybrat kvalitní nábytek.

     

Už se vám to určitě stalo. Po dlouhém rozhodování a zvažování, zda pořídit či nepořídit nový nábytek, zvítězilo rozhodnutí, že se do této komodity investovat bude. Mimo jiné to značí i to, že jste dobrými hospodáři, neboť tento výdobytek moderní doby není vůbec zadarmo. Spíše naopak. Jak ale poznáte, že za své mnohdy těžce ušetřené peníze dostanete kvalitní výrobek, sloužící vám dobře mnohdy i po desítky let? Jak se orientovat v nabízeném sortimentu? Jakým směrem se vydat? Vyberete si v obchodním domě s  nábytkem, či objednáte nábytek, nebo si jej raději objednáte u malého soukromého výrobce?  Ať už se rozhodnete jakkoliv, vždy existuje možnost kontroly nabízeného výrobku, což předchází zbytečným nedorozuměním při reklamacích a vy za své peníze dostanete odpovídající kvalitu. V tomto článku jsme se rozhodli vám pomoci a naznačit rizika spojená s výběrem nábytku (a zejména s výběrem jeho dodavatele).


Na začátek něco pro odlehčení: nechovejte se jako náš stát a nevybírejte jen a pouze podle ceny! Buďte správnými hospodáři a pečlivě zvažujte, co je vám za vaše peníze nabízeno.           


Výběr kvalitního nábytku rozdělíme do několika kategorií, k nimž se v dalším textu vrátíme podrobněji.


1. Koho pověřit dodávkou? Od koho nábytek koupit?

2. Smluvní vztah – smlouva – kupní smlouva. Na co si dát pozor v kupní smlouvě?

3. Jak poznat kvalitu nábytku – co zkontrolovat?

4. Jak nábytek převzít a  mít pak klidný spánek?


Koho pověřit dodávkou kvalitního nábytku? Od koho nábytek koupit?

Jak vybrat kvalitní nábytek, kuchyniPrvotní rozhodnutí je jednoznačné. Stačí vybírat ze sortimentu nabízeného v obchodním domě, nebo se musím kvůli  specifickým požadavkům obrátit na výrobce? Ať tak či onak, ptejte se známých, pročtěte informace na internetu – jednoduše mapujte informace o firmě a jejích referencích. Dva tipy, na co se zaměřit:

• Jak dlouho je dodavatel na trhu
• Zázemí firmy – obchod, výrobní prostory

Již díky těmto dvěma informacím se dokážete alespoň základně zorientovat. Firma s roční existencí může zákazníkovi jen těžko garantovat, že dodrží slíbené termíny dodávky. Dále také není možno ověřit, jak se staví k vypořádání plateb a k reklamacím. Stejně tak dodavatel, který nemá patřičné zázemí, může vyvolávat dojem, že zde již „zítra nebude“.


Smluvní vztah? Na co si dát pozor v kupní smlouvě?

Bez smlouvy, nebo alespoň podrobné objednávky, nic neobjednávejte ani nikomu nedávejte peníze! Pokud toto pravidlo dodržíte,  jste někde polovině cesty za kvalitní dodávkou nábytku. Kromě základních smluvních údajů, jako jsou smluvní strany, název dodávky, místo dodání atd., si dávejte pozor zejména na specifikaci výrobku nebo zboží. Nábytek je poměrně složitý výrobek, čím podrobnější specifikace bude uvedena, tím větší ochranu zákazníkovi smlouva poskytuje. Jedná se zejména o tyto údaje: popis jednotlivých kusů, počet kusů, cena za jednotku, výše DPH, materiál korpusu, dveře a typy použitého kování, úchytky na dveřích, typy skel, pracovních desek, dřezů a dalších elektrických spotřebičů (toto zejména v případě dodávek kuchyní). Obecně platí – čím podrobnější specifikace, tím lépe pro vás! Při přebírání výrobku se pak díky uvedeným údajům máte o co opřít.

Doba plnění. Další potřebný údaj na objednávce či smlouvě. Ten vVždy ho po dodavateli požadujte. aA v souvislosti s tím se ptejte, co se stane, pokud nebude termín nebude dodržen. Vždy vyžadujte trvejte na nějakéou výši penalizace za nedodržení doby plnění, zpravidla za každý den zpoždění. Pokud to trochu přeženu, bez dodatku o případné penalizaci nemá skoro termín dodánítermín dodání v zásadě nemá smysl.

Celková cena. Celková cena musí být cenou konečnou. Z tohoto důvodu dejte pozor, aby zahrnovala veškeré součásti dodávky. Tedy nejen cenu za vlastní výrobek, ale případně i cenu za dodávku včetně montáže a dopravy. Věnujte pozornost poznámkám o doúčtování „vícenákladů“ za návrh, za kilometry navíc, za roznos do patra atd. Takže pozor na celkovou (konečnou) cenu.

Záruka a servis. Na záruku máte nárok ze zákona, jde o dobu 24 měsíců. I když to z právního hlediska není ze zákona nutné, doporučujeme záruku do smlouvy či objednávky vyznačit. Předejdete tak pozdějším dohadům. Slušný a kvalitní výrobce by vám měl na vaši žádost nabídnout prodloužení této záruky, dle typu a objemu obchodu zdarma či za úplatu. Servis je u nábytku tak trochu otázkou cti. Kvalitní dodavatel v případě vašeho požadavku na servis obratem přijede a zdarma či za úplatu jej provede. Zde poznáte, zda jste v bodě prvním –- koho pověřit dodávkou –- udělali chybu či ne. Servis a jeho případnou frekvenci lze také zanést do smlouvy o dodávce.

Platební podmínky. Nikdy neplaťte celou částku za dodávku předem! Pokud dodavatel vyžaduje zálohové platby, což je dnes v podstatě normální, v okamžiku podpisu smlouvy se obvykle hradí 50% (maximálně 70%) kupní ceny. Nedoporučujeme hradit vyšší částky. Teprve těsně před dodávkou, kdy se již dle vašich časových možností budete moci přesvědčit, že je výrobek skutečně připraven na dopravu a montáž či k vašemu osobnímu vyzvednutí, doplaťte zbývající cenu či další část zálohy. Zadržení  části platby na dobu po předání díla je pro vás výhodou. Lépe se pak odstraňují vady a nedodělky..


Jak poznat kvalitu nábytku – co zkontrolovat?

S tímto úkolem můžeme začít již při výběru firmy, která bude nábytek dodávat. Lze si prohlédnout její výrobky v zázemí společnosti nebo – a to je lepší varianta – přímo u zákazníka, který již služeb tohoto dodavatele využil. Zde bodově na co se zaměřit:.

• Tloušťka základního materiálu na korpusech. Minimálně 16 mm a jednoznačně lépe 18 – 20 mm, nejde jen o vizuální stránku, ale i o tuhost celé konstrukce.

• ABS hrany – minimálně 2 mm tloušťky. (Zkontrolujte také spáru mezi hranou a deskou – musí být takřka neviditelná, hrany musí „držet“ a být hladce opracované. Dejte pozor i na hranu desky, bývá oštípaná).

• Záda – minimálně umístěná v polodrážce, lépe uchycená sponami než hřebíky.

• Police ve skříních: možnost výškové retifikace – výškového nastavení.

• Možnost výškového nastavení celých korpusů – rovná podlaha je výmysl.

• Kování – kapitola sama pro sebe. Tato položka má dnes mnohdy zásadní vliv na cenu dodávaného zboží. Proto pečlivě zkontrolujte, co vám bylo přislíbeno ve specifikaci výrobku a co vám bylo opravdu dodáno. Zde ještě poznámka navíc. Kvalitní výrobce dává na kování i doživotní záruku! Jak to zkontrolovat? Je jasné, že nemůžete být odborníky na všechno, ale alespoň typ a výrobce kování se zkontrolovat dá. Značka výrobce je vyražena na každém kusu kování. Pokud zde naleznete například Blum či Hettich, máte téměř vyhráno. Musíme ale předeslat, že nejen tito zmínění výrobci jsou kvalitními dodavateli kování, na trhu existují i další kvalitní značky. Ještě poznámka k funkcím kování – vše fyzicky vyzkoušejte. Tolik základní kontrola, poté již záleží na vaší případné podrobnější znalosti. Zásuvky na polovýsuvech, plnovýsuvech, s kovovými boky, dojezdem atd. atd. Požadujte po dodavateli, aby toto vše bylo součástí specifikace, bez ní nemáte co kontrolovat….

• Povrchy. U laminovaných desek je to jednoduché. Zkontrolujete odstín, barvu (pomocí čísla, které je vždy každému dekoru přiřazeno, a které by samozřejmě mělo být součástí specifikace). Podívejte se, zda povrchy nevykazují nějaká mechanická poškození a je vše hotovo. U lakovaných desek si dejte větší pozor. Jde o choulostivý materiál, který může vykazovat jak výrobní chyby, tak vady vzniklé při manipulaci s výrobkem. Výroba může přehlédnout různá nenalakovaná místa, různé defekty v laku, zalakované nečistoty atd. Vady mohou vzniknout i při dopravě a montáži, proto výrobek při předání pečlivě zkontrolujte, později po podpisu předávacího protokolu, kde je výrobek převzat bez vad a nedodělků, již nic nezmůžete!


Jak nábytek převzít, a mít pak klidný spánek?

Předávací protokol. Kouzelný dokument. Již byl zmíněn v odstavci výše, a tak již jen krátce uvedeme, co by měl obsahovat. Jako příklad vezmeme předávací protokol ke kuchyňské lince. Zejména proto, že tento výrobek obsahuje mnoho různých prvků a je tedy pro předání nejsložitější. Může samozřejmě vypadat i zcela jednoduše. Pokud máte ve smlouvě perfektní specifikaci výrobku a můžete se na ni v předávacím protokolu odvolat, je vše v nejlepším pořádku. Pokud tomu tak není, je to horší situace a je vhodné zde výrobek trochu popsat. Dále by měl protokol obsahovat poučení, jak s výrobkem zacházet, zda jsou k dispozici záruční listy atd.

Drobné nedodělky a vady. Tyto věci je bezpodmínečně nutné do předávacího protokolu uvést! Nesmíme zapomenout ani na termín odstranění vad a na datum předání.


No a to už je téměř vše. Věříme, že vám tento návod bude k užitku, a že se díky němu se vyvarujete střetu s nekvalitním výrobkem. V  případě, že už o nějaký takový výrobek zavadíte, rozpoznáte ho a budete vyžadovat, aby byla dodávka změněna či opravena. Přejeme vám při výběru šťastnou ruku.

     

Pro přechod do sekcí webu zaměřených na jednotlivé produkty klikněte zde:

Kuchyně
Kancelářský nábytek
Interiéry
Pečovatelský nábytek